KOKIŲ SAVYBIŲ REIKIA VERSLUI?

Tikriausiai neklysiu sakydama, kad viskas, kas gali padėti atsakyti į klausimą, kaip pasiekti aukštų verslo rezultatų, daugeliui žmonių yra įdomu. Kiekvienas domisi tuo iš savo pozicijos. Pardavėjas galvoja, kaip tobulinti pardavimo technikas, kad pardavimai nuolatos augtų. Vadovas galvoja, ką turėtų patobulinti savo komandoje, kad ši dirbtų efektyviau ir rezultatas būtų geresnis. Man, kaip verslo psichologei, įdomu, kokiomis asmeninėmis savybėmis pasižymi geriausius verslo rezultatus rodantys žmonės.

Deja, vieno atsakymo šiuo klausimu nėra. Vis dėlto apie tam tikras tendencijas psichologijos mokslas leidžia kalbėti. Pavyzdžiui, mokslininkams itin įdomus yra verslumo klausimas ir labai daug tyrimų atlikta siekiant nustatyti, kokių asmeninių savybių derinys paskatina žmones dirbti sau arba kurti savo verslą. Visi vienareikšmiškai sutinka, kad šį žmogaus pasirinkimą lemia kur kas daugiau veiksnių nei vien tik asmeninės savybės. Pavyzdžiui, pastebima, kad vyrai savo verslo imasi dažniau nei moterys. Taip pat dažniau šiam žingsniui ryžtasi tie, kurie turi pavyzdį savo aplinkoje, tarkime, savo verslą turi jų giminaitis ar artimas draugas. Iš psichologinės pusės pastebima, kad savarankiškai dirbti ar kurti verslą dažniausiai pradeda tie, kurie turi stiprų autonomijos poreikį, negali pakęsti, kai jiems kas nors vadovauja, yra linkę rizikuoti (beje, polinkis rizikuoti dar negarantuoja, kad pradėtas verslas bus sėkmingas). Be to verslų šeimininkai pasižymi stipriu vidinės kontrolės jausmu, yra savidisciplinuoti. Net dirbdami namuose jie gali tiksliai susiplanuoti savo dieną ir laikytis to plano, nepraleidžiant pusės dienos naršant internete ar socialiniuose tinkluose. Negana to, daugelis jų yra ekstravertai, linkę bendrauti su žmonėmis. Jie lengvai užmezga naujas pažintis, kurios dažnu atveju labai praverčia versle. Bendraudami su kitais jie paprastai yra labai malonūs, todėl žmonės noriai kreipiasi į juos ir nori dirbti kartu.

Kalbant ne apie verslumą, o apie verslo rezultatų kūrimą organizacijoje, dažniausiai tyrėjų akys krypsta į vadovus. Žinoma, čia sunku kalbėti apie vieną gerus rezultatus rodančio vadovo profilį, nes, priklausomai nuo verslo srities, sėkmingo vadovo savybės gali smarkiai skirtis. Pavyzdžiui, reklamos srityje dirbantieji turi pasižymėti visai kitokiomis savybėmis nei dirbantieji statybų sektoriuje, nes jiems tenka ne tik kad spręsti visiškai kitokius klausimus, bet ir dirbti su visiškai kitokiais žmonėmis. Vis dėlto, kad ir kokioje srityje dirbantį vadovą bepaimtume, jam vienareikšmiškai bus reikalingas komunikabilumas. Mokėjimas lengvai bendrauti daugeliui atrakina visas duris.

Ne mažiau svarbus yra ir pasiekimų poreikis. Gerus rezultatus rodantieji paprastai dega dideliu noru tuos rezultatus pasiekti. Jei jau užsibrėžia tikslą, jie nenurimsta tol, kol tikslas nėra pasiektas. Jiems nėra neįmanomų dalykų ir gyvenime tokius žmones sunkumai tik motyvuoja, jie mėgaujasi iššūkiais. Dar jie pasižymi emociniu stabilumu ir mokėjimu išlaikyti vidinę ramybę net ir sudėtingiausiose situacijose. Paprastai tokie žmonės puikiai supranta, kad streso darbe išvengti neįmanoma, todėl yra išsiugdę atsparumą jam, moka greitai atstatyti pusiausvyrą. Be to, sėkmingiausieji yra labai organizuoti, moka efektyviai išnaudoti savo laiką ir dėliotis prioritetus. Jų žodžiu paprastai galima pasikliauti, jie yra atsakingi ir dažniausiai padaro netgi daugiau nei iš jų tikimasi.

Taigi, jei reikėtų nupiešti geriausius verslo rezultatus pasiekiančio žmogaus portretą, pieščiau jį kaip komunikabilų, organizuotą, emociškai stabilų, atsakingą ir aukštą pasiekimų poreikį turintį žmogų. Personalo specialistės dažnai kelia kur kas daugiau reikalavimų savo kolegoms, tačiau, daugeliu atveju, rezultatas slypi paprastume. Prisiminkime tai.

DOOR konsultantė
Laura Rimkutė